Huisartsenpraktijk Sint Martinus

Welkom op de website van Huisartsenpraktijk Sint Martinus.

Inschrijvingen:

De praktijk is gesloten voor nieuwe patiënten, enkel bij gezinsuitbreiding of hereniging kan er ingeschreven worden. Dokter Zwitserlood is een nieuwe praktijk begonnen in MC Dommelen, u kunt zich daar inschrijven als nieuwe patiënt zie www.mcdommelen.nl

Afspraak maken

In onze praktijk werken wij op afspraak. U kunt een afspraak maken bij de huisarts, de praktijkondersteuner of de assistente. Heeft u een eenvoudige vraag, zonder spoed? Dan kunt u deze vraag ook stellen via Mijngezondheid.net. Meer informatie leest u op onze pagina over Online dienstverlening.

Hoe maak ik een afspraak?

U kunt op twee manieren een afspraak maken:

  • Digitaal via Mijngezondheid.net of de app Medgemak. Let op: niet voor spoed! Maximaal 1 afspraak per dag.
  • Bel met de assistente. De assistente vraagt altijd waarvoor u een afspraak wilt maken. Zo kan zij beoordelen of u met spoed gezien moet worden, bij wie u het best terecht kunt met uw klacht en of een huisbezoek noodzakelijk is.

  • Waarvoor kan ik een afspraak maken?
    Spreekuur van de huisarts

    Onze artsen werken alleen op afspraak. We zorgen dat we voldoende tijd hebben voor uw klacht. Heeft u meerdere klachten? Geef dit dan aan bij de assistente. Er is altijd een afspraak op korte termijn mogelijk als dat nodig is.

    Spreekuur van de assistente

    Bij de assistente kunt u onder andere terecht voor bloedprikken (met formulier van de huisarts), wratten behandelen, injecties (ijzer en vitamine B12), oren uitspuiten of uitstrijkjes maken in kader van bevolkingsonderzoek.

    Spreekuur van de praktijkondersteuner

    U kunt alleen een afspraak maken bij onze praktijkondersteuners na verwijzing door de huisarts. Een afspraak maken kan alleen telefonisch.

    Telefonische afspraak

    Niet voor iedere klacht is een bezoek aan de praktijk nodig. U kunt met de assistente afspreken dat de huisarts u terugbelt.

    Huisbezoek/visite

    Wanneer u echt niet in staat bent om naar het spreekuur te komen, kan de huisarts u ook thuis bezoeken. Voor een huisbezoek op dezelfde dag dient u voor 10.00 te bellen. Het huisbezoek is bedoeld voor mensen die fysiek niet naar het gewone spreekuur kunnen komen, de assistente bespreekt met u wat mogelijk is. Het niet hebben van vervoer is geen reden voor een huisbezoek. Als het maar enigszins mogelijk is om naar de praktijk te komen, zal de assistente u verzoeken om te naar de praktijk te komen. De behandelingsmogelijkheden in de praktijk zijn namelijk veel groter dan bij u thuis. Vaak zal de huisarts u beter en sneller kunnen helpen in de praktijk.

    Herhaalrecepten

    Voor het aanvragen van een herhaalrecept hoeft u meestal geen afspraak te maken. U kunt een herhaalrecept op twee manieren aanvragen:

  • Digitaal via Mijngezondheid.net of de app Medgemak.
  • Bel naar de praktijk en kies optie 2. Spreek vervolgens in:
    • Naam en geboortedatum
    • Medicijnnaam, sterkte, het aantal tabletten, de apotheek en uw telefoonnummer (in geval van vragen)

    Herhaalrecept niet altijd mogelijk

    In een aantal gevallen kunt u een herhaalrecept niet digitaal of telefonisch aanvragen:

  • U hebt andere klachten
  • U wilt overstappen op een ander medicijn
  • Het medicijn is voorgeschreven door uw specialist. U kunt uw herhaalrecept bij uw specialist opvragen. Pas wanneer de specialist de behandeling heeft overgedragen aan de huisarts, kunnen wij uw herhaalrecepten regelen.
  • Verwijzing/Machtiging

    Denkt u dat het nodig is om een specialist te bezoeken dan kunt u via de huisarts een verwijzing krijgen. Voor de meeste verwijzingen zal er voldaan moeten worden aan bepaalde randvoorwaarden, dit kan zijn:

  • Een bezoek aan de huisarts voor verder onderzoek
  • Een oogmeting van de opticien
  • Een brief van de fysiotherapeut, diëtiste of andere zorgverlener met hun bevindingen.
  • Heeft u een machtiging nodig voor bijv. wondmateriaal of incontinentiemateriaal dan hoeft u niet altijd een afspraak te maken. De assistente zal u vragen stellen om te bepalen of het nodig is dat u komt en anders zal zij de machtiging voor u in orde maken.

    Het kan ook zijn dat de huisarts geen verwijzing of machtiging kan afgeven, dat kan om de volgende redenen:

  • Er zijn nog behandelmethode in de huisartsenpraktijk.
  • Er zijn nog behandelmethode bij andere zorgverleners, bijv. diëtiste, fysiotherapie, podotherapeut etc.
  • U voldoet niet aan de voorwaarden voor een machtiging.
  • U wil een verwijzing/machtiging voor een minderjarig kind.

    In de meeste gevallen is een verwijzing geen probleem maar ook hier zal de arts altijd bekijken of alle behandelopties benut zijn binnen de reguliere zorg.
    Mocht het nodig zijn dat uw kind mee komt naar de afspraak dan zal de assistente hier om vragen.

    Wilt u een verwijzing voor jeugdzorg, testen op ADHD, autisme of psychologische zorg dan kunt u contact leggen met de gemeente waar u woont

  • Gemeente Valkenswaard
  • Gemeente Bergeijk
  • Gemeente Waalre
  • De huisarts geeft hier geen verwijzing voor.

    Vakantiesluiting

    De praktijk is gesloten vanwege vakantie op de volgende data:

    • 15-03-2025 tot 24-03-2025
    • 26-04-2025 tot 06-05-2025
    • 31-05-2025 tot 10-06-2025
    • 26-07-2025 tot 18-08-2025
    • 11-10-2025 tot 20-10-2025
    • 20-12-2025 tot 29-12-2025

    Tijdens deze periode kunt u voor dringende medische zorg terecht bij onze collega's van :

        Huisartsenpraktijk de Pelikaan
        Carolusdreef 142
        5552CE Valkenwaard

    Klachtenregeling

    Uiteraard vinden wij het belangrijk dat u tevreden bent over onze huisartsenzorg. Bent u niet tevreden? Laat het ons weten. We bespreken dit graag met u en proberen het samen op te lossen, u kunt dan vragen naar een gesprek met de praktijkmanager.

    Is dit lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van SKGE. De klachtenfunctionaris is eventueel te bereiken op telefoonnummer 088 0229190.

    Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is.

    Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie kunt u vinden op www.skge.nl.

    Privacyverklaring

    De AVG is de wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.

    De praktijk

    In onze praktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn voor, bijvoorbeeld, de bestrijding van ernstig gevaar voor uw gezondheid of ter voldoening aan een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op grond van de Wet Publieke Gezondheid).

    De plichten van de praktijk

    De praktijk is volgens de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk als volgt:


    Uw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld:

  • voor zorgverlening;
  • voor doelmatig beheer en beleid;
  • voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting.
  • Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden. U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan gebeuren door uw zorgverlener, maar ook via een folder of via onze website.
    Alle medewerkers binnen de praktijk hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens. Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang.
    Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening.

    Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe 15 jaar (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de gezondheid van uzelf of van uw kinderen. Dit is ter beoordeling van de behandelaar.

    Uw rechten als betrokkene

    U heeft de volgende rechten:

  • Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden.
  • Het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).
  • Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn.
  • Het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven.
  • Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier.
  • Het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.
  • Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit mondeling of via Mijngezondheid.net kenbaar maken aan de praktijk. Uw belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, of uw curator of mentor).

    Gegevens patiënt

    Hierbij vermeldt u de gegevens van de persoon over wie het medisch dossier gaat. De Wet Geneeskundige Overeenkomst (WBGO) beschouwt de patiënt als meerderjarig vanaf 16 jaar. Jongeren vanaf 16 jaar die inzage/afschrift van hun medisch dossier willen, moeten zelf de aanvraag indienen. Indien de patiënt niet meer in leven is, is het verstrekken van de medische gegevens toegestaan indien verondersteld kan worden dat de overledene hiertegen geen bezwaar zou hebben gehad of er sprake is van zwaarwegende belangen om de zwijgplicht van de zorgverlener te doorbreken. Deze beslissing ligt bij de zorgverlener.

    Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden

    De medewerkers van de praktijk hebben de verplichting vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van uw persoonsgegevens uw uitdrukkelijke toestemming nodig heeft. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor uw gezondheid of die van een derde. Bovendien kunnen vastgelegde gegevens, indien noodzakelijk mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners (bijvoorbeeld de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de behandelend arts).

    Uitwisseling gegevens

    De praktijk wisselt, nadat u hiervoor gericht toestemming heeft gegeven, via het Landelijk Schakelpunt relevante medische gegevens veilig en betrouwbaar met de huisartsenpost (HAP). Bent u ’s avonds of in het weekend op de HAP geweest, dan deelt die op zijn beurt een waarneembericht met de huisartsenpraktijk. Zo weet de huisarts precies met welke klachten u op de HAP bent geweest en wat er naar aanleiding daarvan is ondernomen. Ook kunnen er medicatiegegevens gedeeld worden met uw apotheek en uw behandelend medisch specialisten. Daarbij gaat het om de medicatie die de huisarts aan u heeft voorgeschreven, maar ook om eventuele intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA-gegevens). Daar kunnen andere voorschrijvers en verstrekkers van medicatie rekening mee houden. Zo dragen wij als huisartsenpraktijk bij aan medicatieveiligheid.

    Overdracht van uw dossier

    Als u een nieuwe arts/zorgverlener kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe arts/zorgverlener op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude arts/zorgverlener het dossier overdraagt aan uw nieuwe arts/zorgverlener. De oude arts/zorgverlener doet dit zo spoedig mogelijk , in ieder geval binnen een maand, nadat u uw oude arts/zorgverlener heeft gevraagd het dossier over te dragen aan uw nieuwe arts/zorgverlener.

    Uw medisch dossier wordt dan door uw arts/zorgverlener persoonlijk of per aangetekende post overgedragen. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier en op een kopie van uw dossier. Het dossier kan (indien mogelijk) ook via e-mail aan de nieuwe arts/zorgverlener worden overgedragen. Beide artsen/zorgverleners moeten er dan wel voor zorgen dat hun computer en internetverbindingen voldoende beveiligd zijn.

    Vraag of klacht

    Heeft u een vraag of een klacht? Bijvoorbeeld over met wie wij gegevens delen of onze omgang met uw medische gegevens? Dan kunt u uw vragen stellen aan de assistente of de praktijkmanager.